Thursday, November 5, 2009

t.a.b.i.k



sume kasi tabik...

..rajin plak aku menulis time exam nie..
biaselah baru berjinak-jinak..hehe
td aku tgk cite pasal makan.. teringat bapak aku..
ade sebab aku ingat time nie.. haha..

kau nak tau?
meh pakcik cite pasal bantu-membantu...haha
(lol)..

aku jarang cakap dengan bapak aku.. kau tau kenape?.. sebab aku tabik gler dengan bapak aku... bkn tkt.. hormat gler.. walaupun xbertempat.. pe r ko sopii..
kalo ko jumpe pun takut gak bai..

mase kecik dulu orang tanye bapak aku keje ape..
dengan mendongak ke langit..
bersuara lantang..
mendabik di dada..
dengan bangganya
aku menjawab..

ASKAR

hebat sekali aku rase..
(bangge) setelah melafaskan kalimat dengan penuh teruja..
haha..

ko xrase ape aku rase...

ketika dulu.. aku bersama saudara kandung yang ramai ini..mengimbau kenangan dikala masa muda dulu pasal bapak aku..haha...
bapak aku memang garang..askar kan..betapa garang dan berdisiplinnya bapak aku mendidik anak yang ramai nie..
pasal makan je cukup.. makan sume mesti ade,xde sorang, xboleh makan.. (abg akula kuat tido) lapa gler 2nggu die, siap kene jirus air ag.. haha.. makan xboleh disulam dengan air.. kasi habis licin pinggan bru boleh minum.. pergh.. kalo tercekik pun aku rase die xheran.. haha.. tu mase zaman aku, kalo zaman abang-abang aku xtaula..lagi teruk agaknye..

time mengaji..
bapak aku yang ajar..
satu unit kejiranan aku menggunakan khidmat bapak aku mengajar anak mereka..
kene sebat pun mak bapak dorang xkesah.. tu la sebab sume jadi orang skang..haha
ade seorang mamat skang gangster dulu bkn maen takut ngan bapak aku....
citer benar nie.. kerna takutkan bapak aku sanggup duduk kat pokok pisang kat tepi umah aku.. dah gelap gler seram dow.. gler ape.. xtakut plak mamat 2,yang xtahan tu terkencing gak bai,haha...
sekali bapak aku marah.. berjujuranlah najis cecair tu dengan sekali nafas..haha. jenuh mak aku mengelap selepas babak menarik itu berlaku..haha. sengal gak kekadang.. tu anak orang.. anak sendiri xyah cakapla..

time aku belajar nie.. ramai gak lech yang agak garang...
tapi aku rase bapak aku lagi hebat.. tu pasal kadang-kadang aku kene bahan ke, kene marahke, aku xheran... haha.. die jeling aku balas.. (dalam hati takut gak) haha... bapak aku jeling je aku xdapat membalas dengan jayanya.. memang hebat.. haha..

suatu pagi raya,
lepas nenek aku meninggal, seingat aku datuk aku meninggal 2 taun disusuli nenek aku, sebelum puase.. kalo xsilaplah..
pagi raye tu bapak aku jadi imam masjid kat kampung,slalu kat masjid umah je.. aku antara ma'mumnya..
rakaat terakhir.. sayup,sebak suara bapak aku....disulami tangisan... di akhiri dengan doa yang penuh memilukan. ma'mum yang laen menyambut tangisan,sahut-sahutan... ada yang dibanjiri pertanyaan..
kenapa dengan imam tu?
imam menangis?
ko bayangkan perasaan aku sebagai ma'mumnya...

kenape? kenape?

ego seorang bekas askar.. mengalirkan air matanya.. buat pertama kali aku merasakan kelembutan hatinya..
pertama kali aku menyaksikan tangisan itu di khalayak ramai..

abah sedih..
anak lelaki dalam keluarga nie xde sorang pun yang ikut jejak abah..
siapa nak imamkan abah nant bile abah dah mati?

korang xsedihke tengok abah?
ape nak jadi dengan korang nie?
(mak aku cakap)...
terngiang-ngiang dalam fikiran..

aku lupe..
aku alpa..

aku fikir..
aku janji..

siapa idola kau?

BAPAK aku..

tabik...











6 comments:

  1. u r good in writing. :)

    ReplyDelete
  2. tabik same kamu saufy. bess :)

    ReplyDelete
  3. salam ziarah,

    yeah.. ank bapak ni..
    sayu seyh kjadian pg raye tu..

    ko la jd imam, da skola kt 18.. huhu :)

    ReplyDelete
  4. huhu...tacink plak aku rasa...

    ReplyDelete
  5. haha.. relex sudah haha

    ReplyDelete